۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

۴۷ بیمار در مرکز مشاوره ایدز زاهدان تحت مشاوره و درمان قرار دارند

۴۷ بیمار در مرکز مشاوره ایدز زاهدان تحت مشاوره و درمان قرار دارند

زاهدان- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: ۴۷ بیمار در مرکز مشاوره ایدز زاهدان تحت مشاوره و درمان قرار دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی زنگنه بایکی روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت: فردی که دارای رفتار پرخطر بوده و یا تماس با فرد آلوده قرار گرفته باشد در ابتدا وارد مرحله ابتدایی «اچ آی وی» خواهد شد و اگر مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد وارد مرحله ایدز نخواهد شد، در واقع ایدز آخرین مرحله بیماری اچ آی وی است.

مهدی زنگنه بایکی گفت: در مرکز مشاوره ایدز زاهدان پزشک، روانشناس بالینی، ماما، بهیار و کارشناس بیماری‌ها مستقر هستند و وظیفه شناسایی، مراقبت و درمان بیماران مقاربتی را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن به صورت هدفمند نقاط پرخطر سطح شهر را شناسایی کرده و از افراد در معرض خطر در صورت نیاز تست گرفته شده و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه می‌دهند و افراد مرتبط با آنها را نیز پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد در حال حاضر ۴۷ بیمار مثبت در این مرکز تحت مشاوره و درمان قرار دارند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرکز مشاوره ایدز زاهدان وظیفه آموزش و نظارت بر سایر شهرستان‌های تابعه را نیز برعهده دارد و اگر بیمار نیازمند به مراقبت‌های ویژه داشته باشد به این مرکز ارجاع داده می‌شود.

وی افزود: علاوه بر فعالیت مرکز ایدز زاهدان در سایر شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه نیز یک کارشناس بیماری‌ها حضور دارد و وظیفه شناسایی مراقبت و درمان بیماران مبتلا به اچ آی وی و ایدز را بر عهده دارد.

وی همچنین از معاینه زنان به صورت ویژه در این مرکز خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت سلامت زنان و نوزادانی که از مادران پرخطر متولد می‌شود به صورت ویژه خدمات به زنان در این مرکز به صورت کاملاً حرفه‌ای و رایگان انجام می‌شود.

تمام افراد با انجام یک تست در کمتر از ۲۰ دقیقه از ابتلای خود به اچ آی وی مطلع شود

مسئول مرکز بیماری ایدز در زاهدان گفت: افرادی که رفتار پرخطر داشته‌اند می‌توانند با انجام یک تست سریع در کمتر از ۲۰ دقیقه از ابتلای خود به «اچ آی وی» مطلع شوند، در صورتی که مثبت بود فرآیند درمان آنها شروع خواهد شد و در صورتی که تست اول منفی شد باید بعد از گذشت سه ماه مجدداً تست تکرار شود.

زهرا خسروی ادامه داد: علائم بیماری «اچ آی وی» شامل اسهال، تب، درد عضلانی، درد مفاصل و… است که پس از گذشت چند روز کاملاً برطرف خواهد شد بر همین اساس لازم است تا در صورت اینکه فردی ارتباط جنسی حفاظت نشده‌ای داشت و یا از سرنگ مشترک آلوده استفاده کرد بلافاصله برای تشخیص «اچ آی وی» به این مرکز مراجعه کنند.

وی گفت: هدف این مرکز کنترل و پیشگیری از انتقال hiv در جامعه است، بر همین اساس باید به سه اصل ۹۰ دستیابی پیدا کنیم، اصل اول ۹۰ درصد بیماران بایستی شناسایی شوند، اصل دوم ۹۰ درصد بیماران باید دارو دریافت کنند و اصل سوم ۹۰ درصد بیماران تحت درمان بایستی بار ویروسی غیر قابل شناسایی داشته باشند که در صورت تماس با فردی دیگر آن فرد مبتلا نشوند.

وی ادامه داد: فرد مبتلا به «اچ آی وی» ممکن است تا ۱۰ الی ۱۵ سال از بیماری خود اطلاعی نداشته باشد و پس از این مدت علائم در آن بروز کند و مشخص شود که مبتلا به ایدز است، در حال حاضر به راحتی می‌شود با انجام یک آزمایش و دریافت دارو بیماری را کنترل کرد.

وی افزود: فردی که رفتار پرخطر انجام داد و یا با خون و ترشحات فرد آلوده تماس داشت می‌تواند به مرکز مشاوره بیماری‌ها مراجعه نماید و در کمتر از ۲۰ دقیقه تست رپید انجام و راهنمایی‌های لازم به افراد داده خواهد شد و اگر این مراجعه در ۷۲ ساعت اولیه باشد امکان جلوگیری از ابتلای فرد وجود دارد.

خسروی بر انجام مشاوره تلفنی و حضوری به افراد در مرکز مشاور بیماری ایدز زاهدان خبر داد و گفت: افراد می‌توانند با مراجعه حضوری به این مرکز جهت مشاوره و درمان قرار گیرد و همچنین با شماره گیری ۳۳۴۳۷۱۳۸ در زمان اداری مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنند.

به گفته مسئول مرکز بیماری ایدز زاهدان ساعت کار مرکز از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ الی ۱۴ صبح و پنجشنبه نیز تا ساعت ۱۳ است و این مرکز به آدرس خیابان رازی- جنب مرکز خدمات جامع سلامت امام جواد علیه السلام، روبروی رازی ۲۴ آماده خدمت رسانی به هم استانی‌های عزیز است.

وی افزود: همچنین در hiv.Sti.Ir مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کشور فهرست و آدرس تمامی مراکز ایدز کشور وجود دارد.

کد خبر 5632161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha